Blog

Jak na pravidelnou údržbu kola?

(12. 5. 2019)  

Kamarádi, pojďme si sáhnout do svědomí. Jak často a jak moc se staráš o svého dvoukolého parťáka? Kolo je často nemalá investice. Pečlivě ho vybíráme tak, aby nám opravdu sedělo, dobře se nám na něm jezdilo a měli jsme z něj radost. Logicky tedy chceme, aby co nejdéle vydrželo v perfektním stavu. Pojď se tedy mrknout na to, co můžeš průběžně pro kolo dělat, aby zůstalo co nejdéle jako nové. Nebudeme tu dnes zabíhat do super složité údržby, kterou zvládne jen pár zručných jedinců, ale projdeme si pár základních věcí,  které zvládne úplně každý z nás (ale na které stejně dost často jednoduše kašleme).

Zablácené kolo Pells

Začni vodou

Tak jednoduché to je :).  Nebudeme radit, jak často si máš kolo umývat, protože někdo dá 4 jízdy za týden a někdo za měsíc, někdy jedeš po suchém povrchu a někdy si zablácený od hlavy až k patě po prvním kilometru. Takže kdy je potřeba kolo omýt, necháme na Tobě, ale určitě to pravidelně dělej (pravidelněji než jednou za rok, kdy ho vezeš do servisu :)). Stačí Ti kýbl s vodou, pohodlnější to je s hadicí (určitě to ale nedělej vapkou, proud je u ní příliš silný).  Snaž se vyhnout ložiskům, ať je proud vody nepoškodí. Tam, kde voda stačit nebude, sáhni po odmašťovadle, na trhu jsou různé druhy, speciálně přímo na kolo.

Zablacené kolo Pells a cyklistka v MOOQ

Zkontroluj pohledem

Na čistém kole lépe uvidíš všechny neduhy. Čas od času zkontroluj výplet kola a jejich vycentrování. Pokud kolo roztočíš a ono někde zadrhává, klidně zamiř rovnou do servisu, pokud se na opravu necítíš sám/a.

Dál věnuj pozornost brzdám, předejdeš tak adrenalinovým chvilkám při jízdě z kopce. U čelisťových brzd mají některé špalíčky vyznačenou takovou vodorovnou čárku, která určuje limit, do kdy je můžeš používat. Pokud ji už nevidíš, je potřeba špalíčky vyměnit. U kotoučových brzd se zaměř na kovovou část destičky a brzdnou směs. Pokud je destička příliš tenká, chce to ji vyměnit. Pravidelnou kontrolu si taky zaslouží řetěz a přehazovačka.

Kdo maže, ten jede

Dobře namazaný řetěz je základ. Než se do toho ale pustíš, určitě věnuj pořádnou pozornost jeho očištění a odmaštění. Až řetěz oschne, teprve pak se pusť do mazání.  Nejrychlejší a nejjednodušší je mazání olejem ve spreji. Je ale lepší věnovat tomu o 3 minuty víc a místo spreje kápnout kapku oleje na každý čep zvlášť a přebytečné množství hned otřít hadříkem.

Když už jsme u toho mazání, promazat můžeš i kladku u přehazovačky.

Nafoukni to

Ruční pumpičkou foukáme pláště do té doby, než se nám po pohmatu zdají dost tvrdé. Pokud ale foukáš větší pumpou s měřičem, drž se tlaku doporučeného výrobcem, hodnoty najdeš na boční straně pláště.

Je lepší tvrdší nebo měkčí plášť? Nižší tlak je vhodný v případě, že chceš, aby vzorek pláště více kopíroval terén a jízda byla pohodlnější. Vyšší tlak pak naopak zrychluje odvalování a je vhodný pro suchý a pevný podklad, například pro asfaltové cyklostezky.

Kolo Pells na autě

Kromě této pravidelné údržby během sezóny určitě doporučujeme dopřát kolu velkou údržbu před sezónou, klidně v cykloservisu, kde TI dají Tvého miláčka pěkně do pucu.

Ať to frčí

Ze sedla píše Johana 

Sledujte nás na našem Instagramu a Facebooku.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: