Umíš padat?
Buď umíš padat (a je jedno jestli na kole, na lyžích, nebo jinde) nebo neumíš :D. Rozhodli jsme se proto, že Ti sepíšeme pár úplně základních věcí, o kterých si myslíme, že jdou naučit, i když nejsi padací talent.
Řekli jsme si, že by bylo prima napsat článek o tom, jak správně padat. Přece jen pády k jízdě na kole občas patří, tak abychom zmírnili následky a dopad nebyl tak tvrdý. Pár tipů, triků, jak se natočit, kam strčit nebo nestrčit ruku a jestli se snažit o kotoul dopředu nebo dozadu. Dobrej plán, ne? :)
Pak jsme ale začali přemýšlet nad tím, jak padat v jaké situaci. Když se Ti smekne kolo, když do nečeho narazíš, když rychle zabrzdíš...A uvědomili jsme si, že většina pádů je otázkou sekund, a že v dost velké části případů vůbec netušíš, kde Ti hlava stojí, natož noha, ruka a druhá noha a ruka. Takže nějaké složité super triky by nám všem byly úplně k ničemu. Buď umíš padat (a je jedno jestli na kole, na lyžích, nebo jinde) nebo neumíš :D. Rozhodli jsme se proto, že Ti sepíšeme pár úplně základních věcí, o kterých si myslíme, že jdou naučit, i když nejsi padací talent.
Ale ještě než se k těm tipům dostaneme. Znovu Ti opakujeme, cyklisto/cyklistko, nos helmu, děkujeme :). Pokud pojedeš se skupinkou nadšenců, nechte si mezi sebou dostatečné rozestupy, hlavně z kopce. A geniální rada: hlavně nepanikař :)! Kdo se bojí, spadne s mnohem větší pravděpodobností. A když při ztrátě rovnováhy zpanikaříš a třeba prudce zabrzdíš, vystřelí Tě to někam do vesmíru, a kdo myslíš, že tam za tebou bude šlapat? :D A teď ty slíbené tipy.
Důležité je místo
Často můžeme spíš kontrolovat dopad, než pád. Když už víš, že poletíš, snaž se nasměrovat na co nejbezpečnější místo. Mimo překážku, ideálně na co nejměkčí povrch - na trávu, na hlínu, pokud možno mimo silnici.
Kolo pryč
Když už padáš, určitě seskoč z kola, snaž se dostat mimo něj. Pád bude míň nebezpečný, když Ti nohy nezůstanou zamotané do kola.
Ne na záda
Pády na záda mohou být fakt ošklivé, a následky jakbysmet. Proto pokud to jen trochu jde, pokud letíš na záda, snaž se co nejvíc přetočit na bok, aby nešla veškerá váha právě na ně.
Pozor na ruce
Nejčastějším úrazem z kola jsou vymknutá nebo zlomená zápěstí a klíční kosti. Taky se snažíš padat na ruce a jimi zbrzdit pád? Váha celého těla pak dopadá na ně. Snaž se je tedy spíš chránit a dopadat vždy co nejvíc na zadek (jasně, není to vždy možné :)), ten vydrží ledasco.
Máš nášlapy?
Pokud jezdíš na nášlapech, rozhodně si pořádně zautomatizuj, jak se z nich rychle vycvakává. Jednak určitě nechceš při každém zastavení potkávat zem, a jednak je to opravdu důležité pro jízdy v náročnějším terénu :). S nášlapy se dá ale taky naučit skoro bezbolestně padat. Nám se osvědčilo, když už víme, že spadnem a nestíháme se vycvaknout, trochu tomu pádu pomoct. Snaž se natočit bokem, abys padal/a co nejvíc na zadek. Pak půjdou řídítka, a elegantně si odpočíváš na zemi :D.
Lehko se řekne, hůř udělá. Tak, ideální je nepadat :). Máš třeba taky nějaké osvědčené taktiky? Poděl se o ně s námi na Facebooku.
Přejeme Ti spoustu kilometrů bez pádu!
Ze sedla píše Johana