Blog

Strava v přípravě na závody

(30. 1. 2018)  

U auta si palivo hlídáme pořád, nejen aby nedošlo, ale taky abychom do našich motorových lásek netankovali to úplně nejhorší. A potom jdeme na té benzínce zaplatit a zjistíme, že už nějakou dobu potřebuje palivo i naše tělo. Tak mu koupíme moc pěknou bagetu v lesklém obalu :D.

Jasně, občas se prostě naskytne situace, kdy to jinak nejde, ale jinak bychom měli občas zapřemýšlet nad tím, čím naše těla krmíme, a jak se jim na to „jezdí“. A zvlášť, když se věnujeme nějakému sportu. Celý měsíc se zabýváme závodními tématy a k přípravě na závody určitě patří i strava. Samozřejmě, že každý závod je jiný a příprava na něj vyžaduje jiné věci. A s jídlem to platí ještě o to víc. Nicméně existují obecná řekněme doporučení, která se Ti můžou hodit a máš možnost si je přizpůsobit svým konkrétním potřebám.

Jelikož máme nejblíž k přípravě na závody běžecké, nastíníme si stravu pro přípravu na vytrvalostní běh. Dlouhé tratě jsou ale pořád dlouhé tratě, ať je zdoláváš jakkoliv, takže věříme, že tipy upotřebíš i v cyklo nebo běžkařské přípravě.  

Do závodů daleko

Pokud ses právě zaregistroval/a na závody a máš několik měsíců tréninku před sebou, je to ideální čas na to, abys začal/a poznávat, na co Tvoje tělo jede. Důležité je jíst vyváženě a dbát na dostatek makroživin, tedy sacharidů (hlavně těch komplexních), bílkovin a tuků. Pokud právě zintenzivňuješ tréninky, mysli na to, že energii, kterou na nich vydáváš, musíš tělu taky vrátit zpátky, aby mělo z čeho pokračovat. Vypozoruj si, jestli Ti vyhovuje víc sacharidů, nebo naopak tuků, jak Tvoje tělo reaguje na energetické gely, jestli Ti dodá na trase víc energie hroznový cukr nebo datle apod. Těsně před závody to oceníš :).

Zdravé palačinky v přípravě na závody

Zima je jiná

Nejsi stroj, a tak se snaž přizpůsobit svoje fungování i tomu, že je zima. V chladnějších teplotách Tě stojí ten samý trénink daleko víc energie než když je 20 °C. Pokud se chystáš na delší trasu, na kterou si ale na jaře nebo na podzim sváču nebereš, v zimě to udělej. Je lepší mít celou cestu v kapse zbytečně tyčinku, než si prodloužit trasu o hodinu, protože Ti úplně došly síly a ty musíš z lesa v mrazu pěšky nebo šnečím tempem.

Dny před závodem

Za chvilku je to tady! S jídlem už nijak neexperimentuj, dej si jen to, na co jsi zvyklý/á. Dva dny před závodem se pořádně najez, dbej na dostatek sacharidů a především tekutin. A už taky pořádně odpočívej, nejen po jídle :). Den před závodem s gustem poobědvej i povečeř komplexní sacharidy (těstoviny, rýži..). Večer už ideálně bez masa, aby Ti neleželo ještě při závodě v žaludku.

Těstoviny jako zdroj sacharidů před závodem

Den závodu

Jídlo v den závodu je třeba samozřejmě uzpůsobit času, kdy startuješ. Většinou to bývá až kolem oběda, normálně tedy posnídej (zase jídlo, na které víš, že dobře reaguješ), někdo v klidu zvládne jogurt, pro někoho to je nemyslitelné :). Bezpečnou variantou je celozrnné pečivo s marmeládou, dodá energii a není to žádný výstřelek. Asi hodinu před závodem si dej malou sváču, tyčinku nebo banán. Vhod Ti přijde hořčík, ať se vyhneš křečím. Další ionty načerpáš buď z koupeného ionťáku, nebo si udělej vlastní: vodu s cukrem a solí. Během závodu se zastavuj na občerstvovačkách a napij se, hrát na hrdinu a honit ty půlminuty se nevyplatí. Měj připravený hroznový cukr, datle, energetický gel...Cokoliv máš vyzkoušené a v případě nutnosti Ti dodá na trati energii.

Datle, rychlý zdorj energie

Není to žádná věda, že? :) Tak dobrou chuť k jídlu a vzhůru na trénink! Ať to jde jako po másle :).

Před tréninkem píše Johana

Sdílet článek Články mailem
První závod.

První závod.

 

Přečti si následující řádky. Najdeš na nich příběh z prvního závodu jednoho běžce :).

V čem běhat v zimě?

V čem běhat v zimě?

 

Pokud je tohle Tvoje první zima, kdy ses rozhodl/a nepověsit běžecké boty na hřebík (nebo první zima, kdy už Ti nestačí běžecký pás), možná Tě trochu děsí každý stupeň, o který teploty klesnou dolů, protože nevíš, co na sebe. Nic se neboj, máme pro Tebe pár rad :). 

Ideální sportovní podprsenka? Jak ji vybrat?

Ideální sportovní podprsenka? Jak ji vybrat?

 

Holky, zpozorněte a žerty stranou. Dnes se pouštíme do ožehavého tématu č. 2, a tím jsou sportovní podprsenky. Jo, nebojíme se toho :D.

Jak se pustit do přípravy na závody

Jak se pustit do přípravy na závody

 

Následující článek dej přečíst všem, kdo se chtějí vrhnout do přípravy na závod, ale vlastně neví, co všechno by to mělo zahrnovat.

Tipy na závody #2

Tipy na závody #2

 

Cyklisto se závodními úmysly zpozorni :). Pokud Tě láká užít si legraci, poměřit svoje výkony a vyhecovat se k lepším časům, moc neváhej a už se hlas na závody!

Tipy na závody #1

Tipy na závody #1

 

Máš závodního ducha? Máme pro Tebe tipy na pár závodů, které stojí za to. Některými jsme si sami prošli, jiné nám přijdou zajímavé na vyzkoušení :). Tentokrát to bude z běžeckého světa...

Novoroční předsevzetí

Novoroční předsevzetí

 

Co si takhle nedávat vyloženě předsevzetí, ale splnit si přání, třeba právě sportovní, ke kterému ses ještě nedostal/a, nebo se toho naopak dlouho bál/a?

Jak na výběr sportovních legín

Jak na výběr sportovních legín

 

Lesk a bída legošů. To by mohl být podtitul článku. S legínama jsou to někdy starosti za všechny prachy. Tak se pojď mrknout na to, jak si vybrat takové legíny, které Ti udělají nožky jako z vitríny :).

Tipy na dárky pro běžce

Tipy na dárky pro běžce

 

Poslední díl inspirace je tady. Tentokrát pod heslem potěš svého běžce nebo běžkyni (běhačku, běhničku? :D).

Tipy na dárky pro cyklisty

Tipy na dárky pro cyklisty

 

S nápady na dárky ještě nekončíme, máme jich plnou hlavu :). Chceš obdarovat někoho, kdo už netrpělivě vyhlíží, až zase sleze z cest sníh a bude moc „osedlat“ svého dvoukolého miláčka? 

O Vánocích nepřiberem

O Vánocích nepřiberem

 

No, už to zase začínáme řešit. Hubnutí před létem sotva skončilo, a už přemýšlíme co a jak, protože se před náma začínají objevovat perníčky. Pojď se s námi zamyslet nad tím, co můžeme udělat v prosinci pro to, abychom se cítili fajn a v lednu se nebáli jít s kámoši do bazénu.

Myšlenky před tréninkem

Myšlenky před tréninkem

 

I když se normálně na tréninky těšíš, někdy přiměřeně a někdy až úplně nezdravě, občas přijde den, kdy se Ti za žádnou cenu nechce. Ale víš, že bys měl/a. Ten boj, který v hlavě nastává, všichni dobře známe :D.

(Ne)barevné období

(Ne)barevné období

 

I do zimního outfitu se dá zařadit nějaký prima barevnější kousek, který nám zvedne náladu a dodá energii. A taky budeme v těch tmavších dnech a večerech líp vidět.

Kroužíš nebo se ztrácíš?

Kroužíš nebo se ztrácíš?

 

Dalo by se říct, že se běžci, cyklisti a běžkaři dělí na dvě hlavní skupiny. Pracovně je pojmenujeme „sportovec krouživý“ a „bludišťák“.  Myslíme, že je fajn tyhle dvě skupinky seznámit, protože si mají vzájemně co předat, a mohou se od sebe lecos naučit. Čti dál :). 

Podzim, čas odpočinku?

Podzim, čas odpočinku?

 

Ať tak či tak, listopad moc nabitý nemáme. Jak tedy teď pojmout trénink? Měli bychom něco změnit? My říkáme proč ne :). Možná se teď budeš divit, ale zkusme v následujícím měsíci zvolnit.

Otužuješ se?

Otužuješ se?

 

Asi tím nejdůležitějším pravidlem pro otužování je, že bys měl/a začít postupně. Účinky otužování se začnou projevovat asi po 4 týdnech, takže pravidelnost a dlouhodobé úsilí Ti přinese ovoce, přesně jako u sportu :).

Jak prát cyklo oblečení

Jak prát cyklo oblečení

 

Sportovní, respektive cyklistické, oblečení si kupuješ s tím, že Ti nějakou tu sezónu vydrží a by byla škoda zkrátit jeho životnost právě špatným praním. Proto pro Tebe máme pár rad, jak se o něj starat.

5 vět, které sportovcům neříkejte

5 vět, které sportovcům neříkejte

 

Sportovci jsou mírumilovní lidé. Vcelku. Pokud se Ti to tak někdy nezdá, a máš před sebou šelmu, vypusť svého sportovce na hodinu až dvě do jeho „revíru“. Vrátí se Ti ten nejmilejší a nejusměvavější člověk na světě. I my ale máme hranice. Nikdy nám neříkej následujících 5 vět.

Cyklistický trénink #2

Cyklistický trénink #2

 

Rozhodl/a ses a zapsal/a na závody a teď pracuješ na svých výkonech? Nebo prostě chceš jen pokořit ten zatracenej kopec, co leží na Tvojí nejoblíbenější tréninkové trase? Máme pro Tebe druhý díl rad, jak zlepšit výkon na kole.

Na kolo...dovnitř

Na kolo...dovnitř

 

Indoor cycling. Někým zavrhovaný, někým zbožňovaný a někým vzatý na milost právě jako tréninková metoda pro škaredé počasí.

Pojď si pro novinky