Blog

Jak je to s vitamíny a doplňky stravy?

(20. 6. 2019)  

Jedna skupina lidí na doplňky stravy nedá dopustit a užívá je denně, druhá je odmítá už z principu a další si vzpomene, že existuje nějaký vitamin C, když zrovna řádí chřipková epidemie. Často se v médiích můžeme setkat s názory, že má zelenina a ovoce minimální obsah vitaminů a minerálních látek. Vyvstává pak otázka, jestli je to opravdu taková tragédie, jak by se mohlo zdát? Pojďme si o tom trochu popovídat a vyjasnit si to jednou pro vždy.

S „nulovým“ obsahem vitaminu a minerálních látek v ovoci a zelenině z pultů obchodů to nebude tak horké!

V roce 2017 se Robin Marles v kanadské Ottawě zamyslel nad tím, jak to s tím snižováním zdraví prospěšných látek v zemědělských plodinách vlastně je.No a přišel na to, že dnešní obsah mikroživin v zemědělských plodinách je velmi podobný tomu, jako to  bylo „kdysi.“ Co z toho můžeme jednoznačně vyvodit? I když chuťově to s ovocem a zeleninou v krámech někdy je na štíru, nemusíš se bát, že bys jedl/a papriku nebo jablko bez vitaminů. Jestli se objeví nějaké snížení těchto látek v konkrétních potravinách, není to žádná tragédie a rozhodně neplatí, že bychom o ovoci a zelenině mohli říci, že jsou špatným zdrojem vitaminů a minerálních látek. Klidně je tedy dál s chutí pojídej!

Ovoce a doplňky stravy na stole

Víš, že i kuchyňská sůl je obohacována o jód a je tak svým způsobem „doplňkem stravy“?

Ok, říci o kuchyňské soli, že je doplňkem stravy je trochu nadnesené, ale sůl se u nás obohacuje o jód, kterého z běžných potravin přijímáme málo. Dostatečný příjem jódu je důležitý pro optimální funkci a zdraví štítné žlázy. V zahraničí se můžeš setkat s celou řadou obohacených (fortifikovaných) potravin. Do mléka se někde přidává vitamin D a cereálie se zase obohacují typicky rovněž o vitamin D a o vápník.  Obvykle se potraviny vylepšují o mikroživiny, u kterých hrozí, že jich na populační úrovni přijímáme málo.    

Co jsou vůbec doplňky stravy zač?

Vhodným použitím odstraní nedostatek živin a sportovci dodají šťávu!

Podle české a evropské legislativy je doplněk stravy potravinou, jejímž účelem je doplňovat běžnou stravu, a zároveň je koncentrovaným zdrojem živin nebo jiných látek s výživovým či fyziologickým charakterem. Legislativní okénko máme splněné a teď se můžeme pustit do praktických ukázek!  

Doplňky stravy můžeme velmi zhruba rozdělit na doplňky stravy pro podporu zdraví a doplňky stravy pro zvýšení sportovního výkonu a urychlení regenerace. Často se však tyto kategorie vzájemně prolínají, proto nemůžeme například o multivitaminu a multiminerálu říci, že je jen pro babičku s dědečkem, a o proteinovém nápoji, že je jen pro sportovce, protože těžit z toho mohou všichni…

Co si z toho vzít?

Sportovec jí jablko

Rozhodně nemůžeme říci, že by dnešní ovoce a zelenina neobsahovali žádná zdraví prospěšné látky, jak často můžeme slýchat v médiích a jejich místo v našem jídelníčku má nezastupitelnou úlohu. Některé potraviny se dokonce o vitaminy obohacují, aby jich na populační úrovni bylo co největší množství. Doplňky stravy pak jsou nadstavbou zdravého režimu, kdy můžeme odstranit rizika týkající se nedostatečného příjmu problematických živin (hořčík, vitamin D). Kapitolu samu pro sebe tvoří doplňky stravy pro sportovce, které si probereme někdy příště.

Od klávesnice Ondra Klein.  

 

Sdílet článek Články mailem
Pravidelná údržba kola

Pravidelná údržba kola

 

Kamarádi, pojďme si sáhnout do svědomí. Jak často a jak moc se staráš o svého dvoukolého parťáka?

Sportuj i v horším počasí a nemoci se neboj nic

Sportuj i v horším počasí a nemoci se neboj nic

 

O patnácti stupních na slunku si můžeme na chvíli zase jen nechat zdát. Máme pro Tebe pár tipů, jak si ten trénink do zimy nachystat :). Tak se na to pojďme mrknout.

Jak snídat? A mám vůbec ráno jíst, než vyrazím sportovat?

Jak snídat? A mám vůbec ráno jíst, než vyrazím sportovat?

 

Snídat nebo nesnídat, než se vydáš na trať? To je pro mnoho z nás doslova hamletovským dilematem.

Kvalitní trénink začíná večeří

Kvalitní trénink začíná večeří

 

Pokud se zajímáš o podpoření svého výkonu ideální výživou, asi to znamená, že nechceš cvičit jen tak lážo plážo nebo nechceš, aby ti v půlce tréninku došla energie anebo se ti udělalo špatně. Chceš se během výkonu cítit energičtěji?

Běhej i v zimě. Je to fajn.

Běhej i v zimě. Je to fajn.

 

Pokud jsi zatím jen tzv. běžec svátečňák, vůbec se nezlobíme, protože nikdo není dokonalý :D. Rádi bychom Ti ale nasadili brouka do hlavy, proč je prima vyběhnout i v chladnějších teplotách.

Plná fitka? Vyraz ven!

Plná fitka? Vyraz ven!

 

Nebojuj s ostatními o místo v tělocvičně nebo v šatnách o skříňku, vyraž i teď v zimě ven!

Jak se sedá na (lopatu) kolo?

Jak se sedá na (lopatu) kolo?

 

Někdy se dostaneme na cesty, na kterých by se nám hodila například lepší stabilita nebo lepší vnímání svého těla, co na tom kole vlastně dělá a kde si sedí...

Jak se začít hýbat po pauze

Jak se začít hýbat po pauze

 

Každý z nás ale určitě někdy zažil ten šok, že po svém těle chtěl stejné výsledky jako před pauzou a pak se nestačil divit. Jak tedy na to, abychom se zase dostali zpátky do tréninku a netrpěli jako psi? Žádný strach, máme pro Tebe pár tipů :).

V létě nepij jen pivo

V létě nepij jen pivo

 

Ahoj sportovče, taky Ti to v těchto vedrech nedá a po odpoledni proleženém u vody se stejně musíš pohnout? Aby však nedošlo k nebezpečnému přehřátí organismu, je klíčové si hlídat pitný režim. A tentokrát nemyslíme jen dostatečný počet piv v cyklohospůdkách :).

Zbav se strachu ze sjezdů

Zbav se strachu ze sjezdů

 

Protože i my se strachem bojujeme, snažili jsme se získat nějaké tipy, jak nakonec sjet, to, co chceme. A rádi se o ně s Tebou podělíme :).

Hurá do plavek (anebo do kopce)

Hurá do plavek (anebo do kopce)

 

Spousta lidí už začíná ladit formu na léto, aby mohli oslňovat na koupališti pevnýma svalama a štíhlýma pasama.Jak na to, aby platilo summer body = happy on the hill? Čti dál, máme pro Tebe pár tipů.

Už jsme doma z výletu

Už jsme doma z výletu

 

Když ale přijedeš z cyklo výletu, písnička není to jediné, co by mělo proběhnout, proto jsme se za Tebe zamysleli, co je ideální po sesednutí z kola udělat :).

Must have na cyklo výlet

Must have na cyklo výlet

 

Připravili jsme seznam, co Ti na žádném pořádném výletě nesmí chybět. Můžeš si ho vždy před odjezdem odkškrtávat.

Proč vyrazit na cyklo čundr?

Proč vyrazit na cyklo čundr?

 

Dneska tu máme něco pro milovníky spousty kilometrů na kole s dobrodružným srdcem. Probereme s Tebou, proč bys měl/a (aspoň jednou) vyrazit na pořádný čundr na kolech!

5 svačin vhodných na cyklovýlet

5 svačin vhodných na cyklovýlet

 

Připravili jsme Ti pár tipů na svačiny, které máš hned připravené a po výšlapu do kopce na tu nádhernou vyhlídku je určitě oceníš.

Jak na výběr nového kola

Jak na výběr nového kola

 

Uvažuješ nad koupí nového dvoukolého parťáka? Máme pro Tebe pár rad, co před nákupem zvážit, aby sis vybral to správné kolo, které Tě zaveze až na konec světa.

4 tipy, jak se dostat do kondice těsně před cyklo sezonou

4 tipy, jak se dostat do kondice těsně před cyklo sezonou

 

Pokud jsi přes zimu trochu zahálel/a a svoje tělo jsi nevystavoval/a přílišným fyzickým výzvám, je nejvyšší čas dát svalům a plicím trochu na frak. Máme pro Tebe pár tipů, jak se do toho teď opřít.

Připrav si kolo na jaro

Připrav si kolo na jaro

 

Přiznej se, cyklisto, jak jsi zvyklý/á se před sezonou starat o svého dvoukolého parťáka? Jsi ten typ, který otře prach, dofoukne pneumatiky a jede?

Náplanuj si cyklo výlety a závody

Náplanuj si cyklo výlety a závody

 

Už nám to jarní počasí začíná ukazovat, co umí, viď? Pár slunečních paprsků, pár stupínků na teploměru navíc a Ty už taky nemůžeš posedět a skáčeš na kolo? Však si to po té dlouhé zimě zaslouží každý cyklista.

Cyklistická sezona se blíží

Cyklistická sezona se blíží

 

Je fajn být dobře připraven, proto jsme se za Tebe zamysleli nad tím, co je třeba začít ladit, než zase vyjedeš. Pojď se na to mrknout.

Pojď si pro novinky