Blog

Jak je to s vitamíny a doplňky stravy 2

(22. 7. 2019)  

Když jíš zdravě, doplňky stravy mohou být dobrou nadstavbou. Pokud jíš jako „čuník“, nic Tě nezachrání. 

Co ale znamená jíst zdravě?  

Tvoje strava by měla být pestrá, co nejvíce barevná a měla by obsahovat všechny důležité živiny. Pokud sníš každý den zhruba 400 gramů zeleniny, 200 gramů ovoce a dáváš přednost libovějšímu masu, rybám, ořechům, celozrnným produktům, kvalitním mléčným výrobkům a zdravým tukům, tak se tvoje strava blíží k té středomořské, a máš skvěle nakročeno k perfektnímu zdraví! 

paella s krevetami

Když jíš ale hodně fast foodu, sladkostí, přesmažených a tučných jídel a všemožných šmakulád, žádný doplněk stravy Tě nespasí. 

Jakých látek přijímáme v dnešní stravě málo? Pozor na vitamin D, hořčík nebo vápník

  • Obecně můžeme v populaci pozorovat zvyšující se nedostatek vitaminu D, který je důležitý pro perfektní imunitu, zdraví kostí, pro duševní zdraví nebo optimální stav srdeční soustavy. 

  • Hořčíku obecně také přijímáme velmi málo a přitom je důležitý pro nervosvalovou činnost nebo kardiovaskulární zdraví. Nedostatek hořčíku tak může být i důvod častých křečí. 

  • Také se můžeme setkat s nedostatečným příjmem železa, zejména u žen, vápníku, vitaminu B12 nebo s nedostatečným příjmem bílkovin.

  • Pokud praktikujeme nějaký výživový směr, jako třeba veganství, riziko nedostatku základních živin se zvyšuje.

Jak jíst, abych měl/a ve stravě, co nejvíce živin? Jakou roli pak hrají doplňky stravy? 

ovoce a doplňky stravy na stole

  • Prvně se s nadhledem mrkni na svou stravu a zeptej se sám sebe: „Jak bych mohl svou stravu zlepšit?“ Můžeš jíst více ovoce, zeleniny nebo luštěnin. Naopak snížit můžeš příjem cukrovinek, fast foodu, smažených, tučných, slaných, sladkých jídel a pít méně slazených nápojů. Celkem jednoduchý, že?

  • Jsi vegan, jedeš paleo, low-carb nebo snad žiješ ze vzduchu? Poznej svůj stravovací režim se vším všudy. Například vegani by měli dbát na dostatečný příjem vitaminu B12, vitaminu D, železa, zinku, a omega 3 mastných kyselin. 

  • Pokud jsi nemocný/á nebo v rekonvalescenci, potřebuješ větší množství všech vitaminů a minerálních látek, což můžeme řešit klidně kvalitním multivitaminovým a multiminerálním doplňkem stravy. 

  • Holky, slečny a paní, když čekáte mimčo, dejte si pozor, abyste přijímaly dostatek jódu, kyseliny listové, železa a vitaminu D.

  • Trápí Tě křeče? Pak, hlavně pokud se více potíš a aktivně sportuješ, můžeš o něco více solit, suplementovat hořčík a také vápník, protože tyto minerály se podílejí na svalové kontrakci. 

  • Máš ve stravě málo bílkovin? Typicky vytrvalostní sportovci jako Ty by měli přijímat 1,2-1,4 g bílkovin na kilogram tělesné hmotnosti. Pokud tolik nesníš, můžeš to řešit proteinovým nápojem, ideálně po tréninku.

  • Pro obecnou podporu zdraví během celého roku nebo v období zvýšené tělesné a psychické zátěže můžeš v pohodě používat kvalitní multivitamín.

Co si z toho vzít?

Sportovče, pamatuj na to, že dům se staví od základů a doplňky stravy jsou pomyslnou střechou baráku zvaným zdravý životní styl. Dbej na co nejkvalitnější a nejpestřejší stravu, kterou můžeš vylepšit vhodným použitím doplňků stravy, ale neměl by sis na doplňcích stravy svůj životní styl postavit. 

Po tréninku s proteinem v ruce a vitaminem D v sobě píše Ondra Klein. 

 

Sdílet článek Články mailem
Jak je to s vitamíny a doplňky stravy?

Jak je to s vitamíny a doplňky stravy?

 

Obsahuje dnešní ovoce a zelenina méně vitamínů a minerálních látek než kdysi? A jak chápat roli doplňků stravy v moderním světě?

Pravidelná údržba kola

Pravidelná údržba kola

 

Kamarádi, pojďme si sáhnout do svědomí. Jak často a jak moc se staráš o svého dvoukolého parťáka?

Sportuj i v horším počasí a nemoci se neboj nic

Sportuj i v horším počasí a nemoci se neboj nic

 

O patnácti stupních na slunku si můžeme na chvíli zase jen nechat zdát. Máme pro Tebe pár tipů, jak si ten trénink do zimy nachystat :). Tak se na to pojďme mrknout.

Jak snídat? A mám vůbec ráno jíst, než vyrazím sportovat?

Jak snídat? A mám vůbec ráno jíst, než vyrazím sportovat?

 

Snídat nebo nesnídat, než se vydáš na trať? To je pro mnoho z nás doslova hamletovským dilematem.

Kvalitní trénink začíná večeří

Kvalitní trénink začíná večeří

 

Pokud se zajímáš o podpoření svého výkonu ideální výživou, asi to znamená, že nechceš cvičit jen tak lážo plážo nebo nechceš, aby ti v půlce tréninku došla energie anebo se ti udělalo špatně. Chceš se během výkonu cítit energičtěji?

Běhej i v zimě. Je to fajn.

Běhej i v zimě. Je to fajn.

 

Pokud jsi zatím jen tzv. běžec svátečňák, vůbec se nezlobíme, protože nikdo není dokonalý :D. Rádi bychom Ti ale nasadili brouka do hlavy, proč je prima vyběhnout i v chladnějších teplotách.

Plná fitka? Vyraz ven!

Plná fitka? Vyraz ven!

 

Nebojuj s ostatními o místo v tělocvičně nebo v šatnách o skříňku, vyraž i teď v zimě ven!

Jak se sedá na (lopatu) kolo?

Jak se sedá na (lopatu) kolo?

 

Někdy se dostaneme na cesty, na kterých by se nám hodila například lepší stabilita nebo lepší vnímání svého těla, co na tom kole vlastně dělá a kde si sedí...

Jak se začít hýbat po pauze

Jak se začít hýbat po pauze

 

Každý z nás ale určitě někdy zažil ten šok, že po svém těle chtěl stejné výsledky jako před pauzou a pak se nestačil divit. Jak tedy na to, abychom se zase dostali zpátky do tréninku a netrpěli jako psi? Žádný strach, máme pro Tebe pár tipů :).

V létě nepij jen pivo

V létě nepij jen pivo

 

Ahoj sportovče, taky Ti to v těchto vedrech nedá a po odpoledni proleženém u vody se stejně musíš pohnout? Aby však nedošlo k nebezpečnému přehřátí organismu, je klíčové si hlídat pitný režim. A tentokrát nemyslíme jen dostatečný počet piv v cyklohospůdkách :).

Zbav se strachu ze sjezdů

Zbav se strachu ze sjezdů

 

Protože i my se strachem bojujeme, snažili jsme se získat nějaké tipy, jak nakonec sjet, to, co chceme. A rádi se o ně s Tebou podělíme :).

Hurá do plavek (anebo do kopce)

Hurá do plavek (anebo do kopce)

 

Spousta lidí už začíná ladit formu na léto, aby mohli oslňovat na koupališti pevnýma svalama a štíhlýma pasama.Jak na to, aby platilo summer body = happy on the hill? Čti dál, máme pro Tebe pár tipů.

Už jsme doma z výletu

Už jsme doma z výletu

 

Když ale přijedeš z cyklo výletu, písnička není to jediné, co by mělo proběhnout, proto jsme se za Tebe zamysleli, co je ideální po sesednutí z kola udělat :).

Must have na cyklo výlet

Must have na cyklo výlet

 

Připravili jsme seznam, co Ti na žádném pořádném výletě nesmí chybět. Můžeš si ho vždy před odjezdem odkškrtávat.

Proč vyrazit na cyklo čundr?

Proč vyrazit na cyklo čundr?

 

Dneska tu máme něco pro milovníky spousty kilometrů na kole s dobrodružným srdcem. Probereme s Tebou, proč bys měl/a (aspoň jednou) vyrazit na pořádný čundr na kolech!

5 svačin vhodných na cyklovýlet

5 svačin vhodných na cyklovýlet

 

Připravili jsme Ti pár tipů na svačiny, které máš hned připravené a po výšlapu do kopce na tu nádhernou vyhlídku je určitě oceníš.

Jak na výběr nového kola

Jak na výběr nového kola

 

Uvažuješ nad koupí nového dvoukolého parťáka? Máme pro Tebe pár rad, co před nákupem zvážit, aby sis vybral to správné kolo, které Tě zaveze až na konec světa.

4 tipy, jak se dostat do kondice těsně před cyklo sezonou

4 tipy, jak se dostat do kondice těsně před cyklo sezonou

 

Pokud jsi přes zimu trochu zahálel/a a svoje tělo jsi nevystavoval/a přílišným fyzickým výzvám, je nejvyšší čas dát svalům a plicím trochu na frak. Máme pro Tebe pár tipů, jak se do toho teď opřít.

Připrav si kolo na jaro

Připrav si kolo na jaro

 

Přiznej se, cyklisto, jak jsi zvyklý/á se před sezonou starat o svého dvoukolého parťáka? Jsi ten typ, který otře prach, dofoukne pneumatiky a jede?

Náplanuj si cyklo výlety a závody

Náplanuj si cyklo výlety a závody

 

Už nám to jarní počasí začíná ukazovat, co umí, viď? Pár slunečních paprsků, pár stupínků na teploměru navíc a Ty už taky nemůžeš posedět a skáčeš na kolo? Však si to po té dlouhé zimě zaslouží každý cyklista.

Pojď si pro novinky