Blog

Jak je to s vitamíny a doplňky stravy?

(20. 6. 2019)  

Jedna skupina lidí na doplňky stravy nedá dopustit a užívá je denně, druhá je odmítá už z principu a další si vzpomene, že existuje nějaký vitamin C, když zrovna řádí chřipková epidemie. Často se v médiích můžeme setkat s názory, že má zelenina a ovoce minimální obsah vitaminů a minerálních látek. Vyvstává pak otázka, jestli je to opravdu taková tragédie, jak by se mohlo zdát? Pojďme si o tom trochu popovídat a vyjasnit si to jednou pro vždy.

S „nulovým“ obsahem vitaminu a minerálních látek v ovoci a zelenině z pultů obchodů to nebude tak horké!

V roce 2017 se Robin Marles v kanadské Ottawě zamyslel nad tím, jak to s tím snižováním zdraví prospěšných látek v zemědělských plodinách vlastně je.No a přišel na to, že dnešní obsah mikroživin v zemědělských plodinách je velmi podobný tomu, jako to  bylo „kdysi.“ Co z toho můžeme jednoznačně vyvodit? I když chuťově to s ovocem a zeleninou v krámech někdy je na štíru, nemusíš se bát, že bys jedl/a papriku nebo jablko bez vitaminů. Jestli se objeví nějaké snížení těchto látek v konkrétních potravinách, není to žádná tragédie a rozhodně neplatí, že bychom o ovoci a zelenině mohli říci, že jsou špatným zdrojem vitaminů a minerálních látek. Klidně je tedy dál s chutí pojídej!

Ovoce a doplňky stravy na stole

Víš, že i kuchyňská sůl je obohacována o jód a je tak svým způsobem „doplňkem stravy“?

Ok, říci o kuchyňské soli, že je doplňkem stravy je trochu nadnesené, ale sůl se u nás obohacuje o jód, kterého z běžných potravin přijímáme málo. Dostatečný příjem jódu je důležitý pro optimální funkci a zdraví štítné žlázy. V zahraničí se můžeš setkat s celou řadou obohacených (fortifikovaných) potravin. Do mléka se někde přidává vitamin D a cereálie se zase obohacují typicky rovněž o vitamin D a o vápník.  Obvykle se potraviny vylepšují o mikroživiny, u kterých hrozí, že jich na populační úrovni přijímáme málo.    

Co jsou vůbec doplňky stravy zač?

Vhodným použitím odstraní nedostatek živin a sportovci dodají šťávu!

Podle české a evropské legislativy je doplněk stravy potravinou, jejímž účelem je doplňovat běžnou stravu, a zároveň je koncentrovaným zdrojem živin nebo jiných látek s výživovým či fyziologickým charakterem. Legislativní okénko máme splněné a teď se můžeme pustit do praktických ukázek!  

Doplňky stravy můžeme velmi zhruba rozdělit na doplňky stravy pro podporu zdraví a doplňky stravy pro zvýšení sportovního výkonu a urychlení regenerace. Často se však tyto kategorie vzájemně prolínají, proto nemůžeme například o multivitaminu a multiminerálu říci, že je jen pro babičku s dědečkem, a o proteinovém nápoji, že je jen pro sportovce, protože těžit z toho mohou všichni…

Co si z toho vzít?

Sportovec jí jablko

Rozhodně nemůžeme říci, že by dnešní ovoce a zelenina neobsahovali žádná zdraví prospěšné látky, jak často můžeme slýchat v médiích a jejich místo v našem jídelníčku má nezastupitelnou úlohu. Některé potraviny se dokonce o vitaminy obohacují, aby jich na populační úrovni bylo co největší množství. Doplňky stravy pak jsou nadstavbou zdravého režimu, kdy můžeme odstranit rizika týkající se nedostatečného příjmu problematických živin (hořčík, vitamin D). Kapitolu samu pro sebe tvoří doplňky stravy pro sportovce, které si probereme někdy příště.

Od klávesnice Ondra Klein.  

Sledujte nás na našem Instagramu a Facebooku.

 

PŘEČTĚTE SI TAKÉ:

Pojď si pro novinky