Blog

Jak se sedá na (lopatu) kolo?

(11. 11. 2018)  

Když jsme se jako malí učili jezdit na kole, rodiče byli rádi, když nás mohli konečně pustit, nemuseli s námi nalítat tisíc jarních kilometrů a my jsme hned nespadli ani nenarazili do prvního sloupu, který nám stál v cestě (až do druhého, ale ten stál až za rohem, a to už rodiče neviděli. A co oči nevidí, to srdce nebolí, a tak si mohli v klidu dát vínečko a radovat se, jak jim to dítko pěkně jezdí). Děkujeme, milí rodičové, že jste nás na těch kolech naučili! Chceme tím ale taky říct to, že nikdo neřešil, kde na tom sedle vlastně sedíme. Tak nějak jsme si „hrcli“ a šlapali. A to mnohým z nás zůstalo. A někdy to úplně stačí. Někdy se ale dostaneme na cesty, na kterých by se nám hodila například lepší stabilita nebo lepší vnímání svého těla, co na tom kole vlastně dělá a kde si sedí. Třeba bychom pak nespadli hned při prvním přejetí kořenu a nebo jeli daleko efektivněji :). 

Cyklista v cyklodresu MOOQ TMC

No a proto jsme pro vás, kamarádi, nachystali pár tipů, jak na kole sedět o něco líp a ty vyjížďky si užít o něco víc. Tahle zdánlivá maličkost totiž umí s vaší jízdou i zážitkem z ní udělat hotové divy. Pojďte se s námi mrknout, co si pohlídat. 

Sedlo

Věc, na kterou většinou myslíme, když už na něco myslíme :). Důležité je srovnat ho do vodorovné polohy, a to nejen tak, aby neujíždělo do stran, ale taky je dobré zkontrolovat, aby nemířilo špičkou vzhůru, ale ani dolů.  Pro správnou jízdu na kole je klíčová jeho výška. Tady se velmi často poznají cyklisti od ne(takvyježděných)cyklistů. Sedlo musí být tak vysoko, aby nohy pracovaly naplno. Noha se nám při pohybu dozadu musí mírně propínat. Přibližně 6 cm, pokud by se natáhla úplně, budeme na zadkem sedle ,,přeskakovat“ ze strany na stranu. Pokud bude propnutá méně, nevyužijeme potenciál. Se správně nastavenou výškou sedla souvisí i velikost kola.

Cyklista v cyklodresu MOOQ Carnaval

Řídítka

Nastavení řídítek je individuálnější a odvíjí se nejen od typu kola (silnička, MTB...), ale také od své šířky. Často se řeší vzdálenost sedla od nejvyššího bodu řídítek. Obecně se dá říct, že čím jsi vyšší, tím by vzdálenost měla být větší ( u cyklistů nad 180 cm klidně i 6 až 10 cm, máš-li naopak od 160 cm, měly by být spíš v rovině). 

Ovladatelnost kola a sklon trupu, když sedíme, ovlivňuje taky představec (krátká tyč, na které jsou řídítka umístěna), respektive jeho délka. Podle typu jízdy se doporučuje nastavit ji tak, aby byl trup skloněný pod následujícími úhly: 

30 stupňů pro sportovní jízdu

40 stupňů pro neutrální jízdu

50 stupňů pro rekreační jízdu

Cyklista v cyklodresu MOOQ TMC

Pedály

Pokud jezdíš na klasických pedálech, stačí, když si budeš hlídat, aby byla osa chodidla rovnoběžná s osou kola, případně mírně vtočená dovnitř. To same platí I pro nášlapy, kde je ještě potřeba navíc vyřešit nastavení zarážek na tretře. Osa pedálu by měla být v nejširší části chodidla. Kloub palce má být tedy přímo nad osou pedálu. 

Zkus si tedy příště, než na kole vyrazíš, vyzkoušet drobné úpravy. Pozoruj, jak se Ti během jízdy sedí, jak Ti zabírají svaly na nohou a postupně si vylaďuj ten svůj ideální posez. Uvidíš, že si zamiluješ kolo snad ještě víc!:)

Ať to šlape!

Ze sedla píše Johana

 

Sdílet článek Články mailem
Jak je to s vitamíny a doplňky stravy 2

Jak je to s vitamíny a doplňky stravy 2

 

Když jíš zdravě, doplňky stravy mohou být dobrou nadstavbou. Pokud jíš jako „čuník“, nic Tě nezachrání. 

Jak je to s vitamíny a doplňky stravy?

Jak je to s vitamíny a doplňky stravy?

 

Obsahuje dnešní ovoce a zelenina méně vitamínů a minerálních látek než kdysi? A jak chápat roli doplňků stravy v moderním světě?

Pravidelná údržba kola

Pravidelná údržba kola

 

Kamarádi, pojďme si sáhnout do svědomí. Jak často a jak moc se staráš o svého dvoukolého parťáka?

Sportuj i v horším počasí a nemoci se neboj nic

Sportuj i v horším počasí a nemoci se neboj nic

 

O patnácti stupních na slunku si můžeme na chvíli zase jen nechat zdát. Máme pro Tebe pár tipů, jak si ten trénink do zimy nachystat :). Tak se na to pojďme mrknout.

Jak snídat? A mám vůbec ráno jíst, než vyrazím sportovat?

Jak snídat? A mám vůbec ráno jíst, než vyrazím sportovat?

 

Snídat nebo nesnídat, než se vydáš na trať? To je pro mnoho z nás doslova hamletovským dilematem.

Kvalitní trénink začíná večeří

Kvalitní trénink začíná večeří

 

Pokud se zajímáš o podpoření svého výkonu ideální výživou, asi to znamená, že nechceš cvičit jen tak lážo plážo nebo nechceš, aby ti v půlce tréninku došla energie anebo se ti udělalo špatně. Chceš se během výkonu cítit energičtěji?

Běhej i v zimě. Je to fajn.

Běhej i v zimě. Je to fajn.

 

Pokud jsi zatím jen tzv. běžec svátečňák, vůbec se nezlobíme, protože nikdo není dokonalý :D. Rádi bychom Ti ale nasadili brouka do hlavy, proč je prima vyběhnout i v chladnějších teplotách.

Rok 2018 v MOOQ

Rok 2018 v MOOQ

 

Řekli jsme si, že by bylo fajn se otočit i za dalším rokem naší společné MOOQ rodinky. Pojď se ohlédnout s námi...

Plná fitka? Vyraz ven!

Plná fitka? Vyraz ven!

 

Nebojuj s ostatními o místo v tělocvičně nebo v šatnách o skříňku, vyraž i teď v zimě ven!

Tipy na dárky pro sportovce

Tipy na dárky pro sportovce

 

Otevíráme další okénka v adventním kalendáři (taky ho pořád máte? :D) a my se hlásíme s dalšími MOOQ tipy na dárky. Tentokrát zpozorni, pokud chceš obdarovat kluka, který rád cvičí a hýbe se.

Tipy na dárky pro sportovkyni

Tipy na dárky pro sportovkyni

 

Advent už je v plném proudu a myšlenky se už pomalu stáčí na výběr dárků i těm, kteří zatím vánoční náladou nenačichli. Pokud máš kolem sebe slečnu nebo ženu, které dělá radost cvičení, máme pro Tebe pár tipů, čím bys ji mohl/a pod stromečkem potěšit.

3 jsou taky pár

3 jsou taky pár

 

Ahoj kamarádi, máme pro vás připravený MOOQ milostný trojúhelník. Ať už ho budete pořizovat někomu jako dárek nebo si jím uděláte radost sami, mějte na paměti, že jezdit se dvěma není nevěra :).

Jak se začít hýbat po pauze

Jak se začít hýbat po pauze

 

Každý z nás ale určitě někdy zažil ten šok, že po svém těle chtěl stejné výsledky jako před pauzou a pak se nestačil divit. Jak tedy na to, abychom se zase dostali zpátky do tréninku a netrpěli jako psi? Žádný strach, máme pro Tebe pár tipů :).

V létě nepij jen pivo

V létě nepij jen pivo

 

Ahoj sportovče, taky Ti to v těchto vedrech nedá a po odpoledni proleženém u vody se stejně musíš pohnout? Aby však nedošlo k nebezpečnému přehřátí organismu, je klíčové si hlídat pitný režim. A tentokrát nemyslíme jen dostatečný počet piv v cyklohospůdkách :).

Hlinecko aneb tip na cyklovýlet #4

Hlinecko aneb tip na cyklovýlet #4

 

Láká Tě pohodový výlet, kdy nebudeš muset bojovat s příišným množstvím kopců a ještě poznáš krásné okolí a trochu české lidové historie? Pak je tahle cyklotrasa přesně pro Tebe, tak šlápni do pedálů a vyraž :).

Co (ne)nosíš pod cyklodresem?

Co (ne)nosíš pod cyklodresem?

 

Možná je to pro Tebe úplná samozřejmost, jezdit „naostro“, ale možná Tě to naopak třeba ani nikdy nenapadlo...

Zbav se strachu ze sjezdů

Zbav se strachu ze sjezdů

 

Protože i my se strachem bojujeme, snažili jsme se získat nějaké tipy, jak nakonec sjet, to, co chceme. A rádi se o ně s Tebou podělíme :).

Nech na hlavě

Nech na hlavě

 

Čepice s kšiltem je kultovní součást cyklistické výbavy, je to také určitý způsob, jak vzdát hold předchozím cyklistickým generacím za to, co dokázali, a kde díky nim můžeme být my.

Hurá do plavek (anebo do kopce)

Hurá do plavek (anebo do kopce)

 

Spousta lidí už začíná ladit formu na léto, aby mohli oslňovat na koupališti pevnýma svalama a štíhlýma pasama.Jak na to, aby platilo summer body = happy on the hill? Čti dál, máme pro Tebe pár tipů.

Vybíráme cyklo oblečení #3 - vesta

Vybíráme cyklo oblečení #3 - vesta

 

Taková cyklo vesta, to není žádná holka z města. Naopak, je to parťačka do nepohody, do horšího počasí a jednoduše na všechny cesty. Na co bys měl/a koukat, když si chceš takovou vestu – parťačku pořídit? 

Pojď si pro novinky